FLOLA





Vyrobte si designovou stolní lampu ovládanou elektronicky.
Změňte tvar lampy a intenzitu světla dle Vaší nálady.

Připraveno pro 3D tisk - mikrokontroler Arduino - krokový motor - ovládání joystickem.

Jak lampa funguje

Příběh projektu

Vždy jsem snil o tom, že jednou budu navrhovat a vytvářet vkusné věci pro lidi.
Tak, aby byly technicky vymakané, funkční a hezké.
Mám štěstí že jsem se narodil do naší doby, do časů mohutného technologického rozkvětu, kdy všemožné nápady a novinky umožňují kreativním lidem plnit si sny a posunovat mantinely možností stále dál.

Když jsem se seznámil s technologií 3D tisku, vzplanul ve mně nápad, takový ten co se drží v hlavě a  neopouští ji. „Kup technologii a začni tisknout věci“: něco stále říkalo, a já se nechal úplně pohltit. S nadšením úměrnému totální zapálenosti jsem pořídil kvalitní 3D tiskárnu Ultimaker3, která je přímo dělaná na vytváření složitých geometrií za pomocí vyplachovatelných podpor.

Druhým nápadem který mě nenechal spát, byla technologie chytrých věcí a jejich praktické využití pro práci i zábavu. Začal jsem tedy skládat pomyslné technické puzzle a přemýšlet na projektem, který by tyhle věci spojil a umožnil mi dát myšlenkám a nápadům reálnou podobu.

Jednoho dne jsem pak stál v jedné z megalomanských nákupních galerií, v obchodě s osvětlovací technikou a prohlížel si vystavené zboží. Všechny lampy byly stejné, jednoduché stínítko, v rámci možností nastavitelné směrování světla. Vše zhruba tak, jak za doby Edisona, když v roce 1879 ukázal světu žárovku.
Tak jsem přemýšlel, co by měla taková inovativní lampa umět, jak zvýšit komfort ovládání a udělat z obyčejného svícení úplný luxus.

Protože mám rád přírodní tvary, jsou pro mě ztělesněním ladnosti a dokonalosti, rozhodl jsem se postavit projekt FLOLA na designu květu, který se dokáže otvírat a zavírat, a touto změnou měnit atmosféru a intimitu osvětlení.
Jak ale otvírat a zavírat květ? Že by nějakou hřídelí a krokovým motorem, který umí plynule obousměrně regulovat otáčky? Jako jedinečné řešení se ukázal trapézový šroub, který dokáže při vhodném stoupání elegantně přeměnit rotační pohyb na přímočarý a pro potřebu projektu je naprosto dostačující. 

 Vymyslel jsem tedy důmyslný systém pákového převodu a zkoušel jsem květ rozhýbat.
K takové záležitosti je ale potřeba ještě další elektronika. Ovládací jednotka, zde zvolena platforma mikropočítače Arduino Nano, krokový motor a pro měj nutný ovladač EasyDriver, spínače dorazu, potřebná hromadu drátů, a v neposlední řadě taky ovládací software, převzatý ze serveru Brainy BITs 

Jak ale lampu rozsvítit? Jaký použít zdroj světla?
Obyčejná žárovka nebo její novější obdoby se nezdály být pro projekt vhodným řešení.
Pokud má být Lampa inovativní a posunout svícení dál, je potřeba vytáhnout z rukávu jiné karty, než přes 100 let staré Edisonovy vynálezy.
Pomyslným esem se stala LED páska, která bude umístěna ve vnitřní straně listů okvětí.
 

V této fázi ale vyvstala napovrch další otázka. Plný výkon světelného zdroje byl na pohodové svícení moc a bylo potřeba jas zregulovat. LED dioda ovšem není žárovka ale polovodičová součástka, takže nestačí regulovat napětí, aby dioda stmívala, ale je zapotřebí LED pásek zapojit přes regulační obvod a ovládat přes další elektroniku potenciometrem. Bylo tedy nutno takový obvod sehnat a zapojit.

Lampa se zrovna rozsvítila, ale jak elegantně vymyslet ovládání celého zařízení. Lampa musí být stabilní, musí být co nejvíce variabilní a ovládaní je potřeba udělat co nejvíce intuitivní a jednoduché.
Začal jsem tedy s výrobou stabilního podstavce, který bude se samotným svítícím květem spojen flexibilní tyčí, kterou v naší konstruktérské komunitě zveme husí krk. Najít výrobce takového dílu není jednoduchý úkol a samotná flexibilní tyč nelze koupit v normální obchodní síti, ani jí nelze vyrobit doma. Je to tedy na celé lampě jediný díl, se kterým může být problém.

V podstavci musí být také dostatečné závaží, aby lampa měla vysokou stabilitu a pevnost.
Posledním úkolem se zdálo být spojení ovládacích prvků mechanického rozevírání okvětí a stmívání intenzity světelných LED diod. Po intenzivním přemýšlení jsem navrhl fúzovat joystick dostupný jako příslušenství k platformě Arduino a potenciometr tak, že otočný potenciometr je zabudován do páčky joysticku. Pohyb páčky tedy rozevírá okvětí lampy a otočením měníme intenzitu světla.

Celkové zapojení veškerých dílů a zakomponování ovládací elektroniky do designových prvků nebyl jednoduchý úkol, ale po troše přemýšlení a trochu nadávání vše nakonec funguje a svítí.
A protože projekt ještě zdaleka nespí, rozhodl jsem se v další verzi využít potenciál ovládacího mikropočítače. Nahradit Arduino Nano mikrokontrolerem Particle Photon, analogový potenciometr zaměnit za digitální a přidat tak možnost ovládat veškeré fuknce lampy z mobilního telefonu nebo jakéhokoli jiného počítače, připojeného k domácí síti.